Τι σημαίνει DOMS?

Εάν ασχοληθήκατε ποτέ με έντονες δραστηριότητες, τότε σίγουρα θα νιώσατε τους μυς σας καταπονημένους. Ο μυϊκός πόνος (μυϊκό πιάσιμο) είναι αναμενόμενη συνέπεια της άσκησης. Αυτή η κατάσταση στην οποία υποβάλλεται το σώμα, είναι ευρύτερα γνωστή με τον χαρακτηρισμό Delayed Onset Muscle Soreness (μη ασκησιογενής μυϊκή βλάβη), ή εν συντομία DOMS.

Ο DOMS δεν έχει να κάνει με οποιοδήποτε μυϊκό πόνο ή δυσφορία που ενδέχεται να προκύψει κατά τη διάρκεια της προπόνησης. Αντιθέτως, ο DOMS είναι ο εναπομένων πόνος και δυσκαμψία στους μυς που συμβαίνει μία και δύο μέρες μετά την άσκηση. Ορισμένες φορές πολλοί μπερδεύουν τις ανωτέρω δύο έννοιες.

Το αίσθημα καψίματος που προκαλείται από την άσκηση είναι μία διαφορετική διαδικασία. Δεν σχετίζεται καθόλου με την καταπόνηση, τον πόνο που εμφανίζεται μία ή δύο μέρες μετά την άσκηση. Πολλοί υποθέτουν ότι η μυϊκή καταπόνηση είναι ένα σημάδι αποτελεσματικής άσκησης, ότι ο μυϊκός ιστός υπέστη βλάβη οπότε και η καταπόνηση σημαίνει αύξηση της μάζας των μυών.

Αυτό είναι μία επιπόλαια σκέψη. Η βλάβη αυτή μπορεί να επέλθει από οτιδήποτε εμπλέκει έκκεντρη μυϊκή δράση και όχι μόνο από την προπόνηση με βάρη. Δεν υπάρχει σύνδεση μεταξύ της μυϊκής καταπόνησης και της σύνθεσης πρωτεϊνών. Δεν υπάρχει καμία σύνδεση μεταξύ της μυϊκής καταπόνησης και της μακροπρόθεσμης αύξησης της μυϊκής μάζας και της βλάβης των μυϊκών ινών. Επειδή δεν νιώθετε καταπόνηση, δεν σημαίνει ότι οι μύες σας δεν αυξάνονται. Παρόμοια, οι καταπονημένοι μύες δεν σημαίνουν απαραίτητα ότι προηγήθηκε σωστή προπόνηση.

Πως προκαλείται ο DOMS?

Ο DOMS θα προκληθεί από την έκκεντρη άσκηση που κάνετε για αρκετές επαναλήψεις. Όσο λιγότερο συνηθισμένοι είστε στον τύπο αυτό άσκησης τόσο μεγαλύτερη θα είναι η καταπόνηση. Η πραγματική βλάβη ιστού που προκαλείται σε μία προπόνηση είναι το αποτέλεσμα τόσο της υψηλής έντασης όσο και του μεγάλου όγκου.

Οι περισσότεροι άνθρωποι εθίζονται στην ιδέα της μυϊκής καταπόνησης γιατί αποτελεί ένα ταχύ σύμπτωμα. Δεν είναι και τόσο χαζή ή κακή υπόθεση αυτή. Εάν δεν ξέρατε καλύτερα, τότε δικαιολογείται η σύνδεση των δύο αυτών διαδικασιών. Ασκείστε, οι μύες σας πονούν. Ασκήστε πιο δυνατά, μεγαλώνει ο πόνος.

Είναι λογικό εάν δεν έχετε πληροφορίες για κάτι διαφορετικό. Από εκείνο το σημείο,οι περισσότεροι απλώς υποθέτουν ότι έντονες ασκήσεις=καταπονημένοι μύες=αποτέλεσμα. Δεν είναι όμως έτσι. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι ο συσχετισμός διαλαμβάνεται λανθασμένα ως αιτίαση. Ξέρουμε ότι οι ασκήσεις μπορούν να είναι αποτελεσματικές ακόμα και αν δεν εμφανιστεί καταπόνηση, γιατί η άσκηση είναι ακόμα αποτελεσματική και όταν περάσει το αίσθημα πόνου. Ο πόνος, το σφίξιμο, η κούραση μπορεί να σας «κάνουν να νιώθετε καλά» αλλά δεν αντικαθιστούν σε καμία περίπτωση την έξυπνη και σωστή προπόνηση.

Πως βοηθάει η Κρυοσάουνα στη μείωση του φαινομένου του DOMS?

Η κρυοσάουνα βοηθάει στο να επιτύχουμε έντονη υπεραιμία στο σώμα μας. Και αυτό συμβαίνει για αρκετές ώρες μετά από μια συνεδρία. Ταυτόχρονα με την υπεραιμία έχουμε μεγάλη έκκριση ενδορφινών. Οι ενδορφίνες είναι τα φυσικά αντιφλεγμονώδη που διαθέτει το σώμα μας.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να «πλημμυρίζουν» οι μυς μας με αίμα πλούσιο σε συστατικά με αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση. Με αυτό τον τρόπο μειώνουμε το φαινόμενο DOMS. Έχουμε γρήγορη αποθεραπεία και αποκατάσταση. Και είμαστε έτοιμοι για την επόμενη δυνατή προπόνηση.